, , , , , ,

Bilim Kurgu Tavsiyeleri


Bana okumayı sevdiren bilim kurgu, okumaktan en çok keyif aldığım türlerin başında geliyor. Görmeye ömrümün yetmeyeceği gelecekleri, evrenin ulaşılması şimdilik mümkün olmayan köşelerini deneyimleme fırsatı sunuyor. Temeli sağlam, akıl yürütmesi doğru, biraz bilimle biraz da hayal gücüyle beslenen bilim kurgular potansiyel gelecekleri sunmakla kalmayıp geleceği de şekillendiriyor.

Bilim kurguların bu özelliği, geleceği var edebilme gücü, bu türe olan ilgimi, hayranlığımı her bilim kurgu okuyuşumda pekiştiriyor. Bunu herkesin tecrübe etmesini; doğduğu, hapsolduğu zamanın ötesine geçmesini istiyorum. O yüzden uzun zamandır aklımda olan, yazmayı çok istediğim bu konuyu ele aldım.

Okuduğum, izlediğim bilim kurgulardan herkesin mutlaka okuması, izlemesi gerektiğini düşündüklerimi tek yazıda topladım. Hem bilim kurgu okurlarına hem de bilim kurguya yeni başlayacaklara öneri niteliğinde, faydalı bir yazı olur umarım 😇 


Kitaplar


1. Arzın Merkezine Seyahat - Jules Verne




Verne, bilim kurgunun babası olarak bilinen kişilerden. Bilimi hayal gücüyle zenginleştirip okuması nefis eserler kaleme almıştır. Nitekim Arzın Merkezine Seyahat de hayal gücü bakımından zengin, sürükleyici bir bilim kurgu. Verne ile tanışmak için de iyi bir seçim.





2. Ben, Robot - Isaac Asimov




Ben, Robot kısa hikayelerden oluşan, düşündürücü bir kitap. Asimov'un kurgularının yapıtaşı olan Üç Robot Kanunu'nu tanıttığı için Asimov evrenine giriş niteliğinde sayılabilir. Hem bilimkurguya hem de Asimov'a başlamak için ideal bir bilim kurgu.

İnceleme için: Ben, Robot




3. Dune - Frank Herbert



Bir kitaptan, bilim kurgudan çok daha fazlası; bu kurguysa diğer kitaplardaki ne, dedirtecek müthiş bir eser Dune. Karakterleri tiplemelerin ötesinde, anlatımı da gayet açık. Elinizden bırakamayacağınız bir serinin, elinizden bırakamayacağınız ilk kitabı. Bilim kurguya başlamak için uygun olmayabilir, biraz ağır kaçabilir. Fakat hazır filmi de geliyorken Dune, bilim kurgu okurlarının bir sonraki kitabı olabilir.

İnceleme için: Dune




4. Otostopçunun Galaksi Rehberi - Douglas Adams




Rehber'in kurgusu derin, mizahı güçlü, olay örgüsü sürükleyici. Okunacak bir kitaptan ziyade, çılgın yabancılarla birlikte hayatınızın macerasına atılmanızı sağlayacak bir bilet... Bu yolculuğun kesintisiz bir şekilde, keyifle sürmesi için de serinin beşi bir yerde versiyonunu edinmenizi tavsiye ederim. 





5. Saga - Brian K. Vaughan & Fiona Staples




Saga, gerek kurgu ve karakterleriyle gerekse çizim ve renklendirmesiyle adeta bir şölen. Özgün, ilginç, muazzam bir çizgi roman. Konuları açıkça işlediği için biraz yetişkinlere hitap ediyor. O nedenle herkese değil; çizgi roman seven yetişkin bilim kurgu okurlarına önerebilirim.

İnceleme için: Saga





Diziler


1. Battlestar Galactica



Derin karakter analizleri, detaylı kurgusal tarihi ve yoğun felsefesiyle dizinin senaryosu feci kaliteli. Oyuncuların performansları da hayli başarılı. Özellikle psikolojiye ilginiz varsa, BSG'ya bakmalısınız: hem yapay zeka ve bilinç açısından hem de insanlar arası ilişkiler ve karakter gelişimi açısından düşündürücü temalara sahip, enfes bir yapım.

İnceleme için: Dizi Notları | 7




2. Doctor Who



Doctor Who kendine Doctor diyen Gallifreyli bir zaman lordunun maceralarını, neredeyse yarım asırdır anlatan, şahane bir yapım. Dizinin uzun soluklu olmasından dolayı sürekli kendini yenileyen, geliştiren bir yapısı var. 2005'te, 16 yıl sonra televizyon ekranlarına geri dönüşüyle seri klasik ve modern olarak ikiye ayrılıyor. Ben de öncelikle modern seriyi izlemenizi tavsiye ediyorum.



3. Fringe



FBI'ın Fringe bölümünün dünyanın farklı yerlerinde gerçekleşen esrarengiz olayları açıklığa kavuşturması üzerine kurulu bir dizi Fringe. Paralel evrenler, zaman yolculuğu, telekinezi, ışınlanma gibi konular ustaca işleniyor. Dizinin aralarına saklanmış çeşitli işaretlerle, easter egglerle izleyici de karakterlerle birlikte bu olayları çözmeye davet ediliyor. Bence Fringe, tartışmasız en iyi bilim kurgu dizisidir.




4. The X-Files



The X-Files başarılı birçok yapıma esin kaynağı olmuş, nice göndermelerin kaynağı, efsane bir dizi. İki FBI ajanı Mulder ve Scully'nin, çeşitli paranormal olayları araştırması ve doğruyu arayışı işleniyor. Dizi yapım hayatına 1993'te başladığı için işlenen konular biraz miadını doldurmuş olabilir. Fakat çok katmanlı, merak uyandıran senaryosuyla halen daha en iyi bilim kurgu dizilerinden biri.

İnceleme için: Ne(ler) Yapıyorum | 10




5. Westworld



İzleyenin beynine hata verdiren, karmaşık senaryosuyla Westworld bilim kurgu ile aksiyon ve gizemin harmanlandığı, ters köşelerle dolu, inanılmaz bir yapım. Oyuncu kadrosunun ve peformanslarının da efsanevi olduğunu belirtmeden geçemeyeceğim. Yaş sınırlaması olan bir dizi olduğundan, ancak yetişkinlere tavsiye edebilirim.






Filmler


1. Arrival



İzlediğim en orijinal bilim kurgulardan biri olan Arrival'ın senaryosu, diğer bilim kurgular gibi aksiyon dolu olmadığı biraz ağır ilerliyor. Fakat bu, filmin eksik veya olumsuz bir yönü değil; aksine Arrival'ı türünün diğer yapımlarından ayıran, özgünleştiren bir özelliği. Uzaylılarla iletişim kurma çabasının işlendiği filmde dilbilim, dilsel görecelik, determinizm gibi konular oldukça yaratıcı bir biçimde ele alınıyor. Anlamak, kavramak için tekrar tekrar izlenmesi gereken bilim kurgulardan...






2. Back to the Future




Back to the Future, tuhaf bilim insanı Dr. Brown ve lise öğrencisi Marty McFly'ın zamanda yolculuk maceralarını konu edinen, kült üçlemenin ilk filmi. Zaman yolculuğu kavramını ve paradokslarını mizahi bir yaklaşımla işleyen, kurgusal birçok ürününün günümüz icatlarına dönüştüğü, kaliteli bilim kurgulardan biri. 







3. Ex Machina




Yapay zekanın teorik ve pratik kısmıyla, neden olduğu problemleriyle, yani her yönüyle ekranlara yansıtıldığı bir film Ex Machina. Felsefi, psikolojik ve ahlaki tartışmaları merkezine alarak izleyenleri düşünmeye sevk eden, komplike bir bilim kurgu. 

İnceleme için: Ex Machina





4. Inception




Beyin yakan, yaratıcı kurgusu ve yetenekli oyuncu kadrosuyla Inception eşsiz bir bilim kurgu. Temposu da yüksek, izleyenleri ekranın başına kilitlemeyi başarıyor. Karmaşık senaryosuyla her izleyişte yeni detaylar fark ettirdiği için defalarca izlenmesi gerektiğini düşünüyorum.

İnceleme için: Inception





5. Le Voyage dans la Lune




Listenin kapanışını çok değerli bir filmle yapmak istedim. Dönemin bilim kurgu kitaplarının esintisini taşıyan senaryosuyla Le Voyage dans la Lune, ilk bilim kurgu filmi olarak nitelendiriliyor. 1902 yapımı bu filmde bilim kurgu, parodi ve hicivle birleştirilmiş; ortaya etkileyici, eğlenceli bir yapım çıkmış. 







Sizin tavsiye edeceğiniz bilim kurgular neler? Yorum olarak paylaşırsanız sevinirim 😊


post signature
Paylaş:

9 yorum:

  1. Hepsi not alındı 💕 Bazıları benim de favorilerimden, mesela Westworld 😻

    YanıtlaSil
  2. Interstellar ve Gravity'i tavsiye ederim 👌

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Interstellar'ı bir kez izlemiştim. Ama iyice anlamak için bir kez daha izlemem gerekiyor sanırım 😄 Gravity'yi not ettim, adını duymuştum ama bakacak zamanı bulamadığımdan unuttum galiba sonra 😐

      Sil
  3. Vakıf kitaplığımda, öylece bekliyor beni. Biraz gözüm de korkuyor o seriden 😄 Çizgi romanlar aldı başını gitti gerçekten... Fringe'i şiddetle tavsiye ederim, bir de buradan önereyim 😏 Star Wars'un eskilerini biliyorum, ama yenilerine ya beğenmezsem diye pek bakmadım 🤷 Matrix'i listeye koymayı düşünmüştüm, lakin önce bitirmem lazım o seriyi de 😬 Yorumun ve önerilerin için çok teşekkürler 🤗

    YanıtlaSil
  4. Filmlerin hepsini izlemişim ama kitap ve dizi konusunda sıfırım. Dizilerden özellikle BG ve Fringe mutlaka izlemek istediğim dizilerden. Hatta BG'ye başlamış ve yarısına kadar gelmiştim ama devamını izleyemedim. Uygun bir anımda baştan başlayacağım.

    Ben Gravity ve Gattaca'yı da çok sevmiştim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gravity'yi not aldım. Gattaca'yı duymuştum ama bakmadım hiç, onu da listeme ekliyorum hemen 😊

      Sil
  5. Aradığım liste teşekkürler. Dizi ve filmleri izlemeden kitaplarının olduğunu bilmiyorum, bilseydim baştan kitaplarını okurdum :)

    YanıtlaSil