, , , , , , , , , ,

Yorum: Ransom Riggs - Bayan Peregrine'in Tuhaf Çocukları (Miss Peregrine’s Peculiar Children, #1)

Tür: Fantastik, Genç-Yetişkin, Gizem, Macera, Paranormal
Goodreads Puanı: 3,81 (338.810 oy)
Orijinal Adı: Miss Peregrine's Home For Peculiar Children
Yayınevi: İthaki Yayınları
Çeviri: Aslı Dağlı
Basım Yılı: 2015
Sayfa Sayısı: 400
GİZEMLİ BİR ADA.
TERK EDİLMİŞ BİR YETİMHANE.
OLDUKÇA TUHAF FOTOĞRAFLARDAN OLUŞAN BİR KOLEKSİYON.

Yaşadığı korkunç aile trajedisi yüzünden Galler kıyılarındaki, dünyadan uzakta kalmış bir adaya yolculuk eden on altı yaşındaki Jacob, burada Bayan Peregrine'in Tuhaf Çocuklar Yetimhanesi'nin yıkıntılarını keşfetmekle kalmayıp, Bayan Peregrine'in çocuklarının sadece tuhaf olmaktan çok daha fazlası olduğunun farkına varır.

New York Times bestseller listesinden 108 haftadır inmeyen, aklınızdan çıkmayacak eski fotoğraflar eşliğinde okuyacağınız Bayan Peregrine'in Tuhaf Çocukları, gölgelerde geçen bir macera arayan her yaştan okuyucuyu içine çekecek eşsiz bir roman.

"Gergin, duygusal ve tuhaf mı tuhaf bir ilk roman. Fotoğraflar ve metin birbirini tamamlayarak unutulmaz bir hikâye yaratıyor."
-JOHN GREEN, Kâğıttan Kentler ve Aynı Yıldızın Altında kitaplarının çoksatan yazarı.

"Bu, hipsterlar için yazılmış bir Harry Potter kitabı. Geçtiği dünyaya ve verdiği hisse bayıldım."
-FELICIA DAY

"Samimi, eğlenceli ve etkili. Serideki bir sonraki kitabı dört gözle bekliyorum."
-RICK RIORDAN, Percy Jackson ve Olimposlular serisinin yazarı.

"Kategorilere sığmayan, orijinal bir yapıt."
-LIBRARY JOURNAL
Bayan Peregrine'in Tuhaf Çocukları'nı ilk önce Sayfa6 Yayınları etiketiyle görmüştüm. Fakat ben kitabı alamadan baskısı tükenmişti. Yayınevine kitabın ikinci baskısının yapılıp yapılmayacağını sorduğumda olumsuz yanıt alınca yıkılmıştım. Ama sonra kitabın İthaki Yayınları tarafından yeniden basılacağını duydum ve kısa süre sonra kitap elimdeydi. Yani anlayacağınız, bu kitabı çok uzun zamandır okumak istiyordum :D

Yoruma geçmeden önce Bayan Peregrine'in Tuhaf Çocukları'nın benim için özel olan kitaplardan biri olduğunu söylemeliyim. Jacob'la birçok ortak noktamızın olması ve bu yüzden kendimi ona yakın hissetmem, kitabı benim için böylesine özel yapan nedenlerin başında geliyor. Ben de çocukluğumun bir kısmını Jacob gibi dedemle geçirmiştim. İlkokula gittiğim yaşlarda, kurslara gitmediğim hafta sonlarımı ve evde kaldığım yaz tatillerimi dedemde geçirirdim. Dedemin evindeki eski eşyalarını karıştırır, bulduğum fotoğrafların hikayelerini anlattırırdım. Abe'inki kadar karanlık ve sıra dışı olmasa da, benim dedem de ilginç ve macera dolu hikayelerini anlatırdı bana. Dedem de tıpkı Abe gibi göçmen olduğu için hikayelerinin çoğu, başka ülkede geçiyordu. Jacob gibi ben de dedemin anlattığı çoğu şeye inanırdım. Bunun nereye gittiğini görüyor musunuz :D


Şimdi, gelelim kitap hakkındaki düşüncelerime... Öncelikle, kitabın kurgusunu orijinal buldum ben. Daha önce buna benzer bir kurguyla karşılaşmamıştım. Bayan Peregrine'in Tuhaf Çocukları işlediği konu itibariyle başlarda bana biraz Yaratık Avcısı'nı anımsatsa da, olay örgüsü geliştikçe bu benzerliği göremedim; kitabın ikinci yarısından sonra zaten her şey apayrı bir boyut kazandı.

Kitaba başladığımda korku ağırlıklı paranormal bir kitap okuyacağımı sanıyordum. Fakat bunu da kesin olarak hissetmemiştim; kitapta tür belirsizliği vardı. Okudukça kitabın türü şekillenmeye başladı; korkudan ziyade çok farklı bir türe ait olduğunu gördüm. Kitap için sadece şu türdür diyemiyorum; biraz fantastik ögeleri barındıran, bolca macera içeren bir genç-yetişkin kitabı diye nitelendirebilirim sanırım. Bayan Peregrine'in Tuhaf Çocukları, adı gibi tuhaf bir kitap benim gözümde :)

Bayan Peregrine'in Tuhaf Çocukları, bol karakterli bir kitap. Ana karakter dışında, kitaba ağırlığını koymuş birçok karakter var. Bu ağırlıkları ise farklılıklarından, ama en çok geçmişlerinden kaynaklanıyor. Her birinin geçmişi ayrıntılı olarak işlenmemiş; fakat her karakter, birer geçmişinin olduğunu hissettiriyor.

Kitabın merak unsuru bayağı yüksek. Yazar özellikle kitabın ilk yarısında gizem dolu öyle bir atmosfer oluşturmuş ki, kitabı elinizden bırakmanız mümkün değil. Şahsen ben, bütün bunların arkasında nelerin olduğunu öğrenmek için ilk yarıyı yalayıp yuttum. Ardından bu hızla gidersem kitabı hemen bitireceğimi fark ettim ve kendimi zor da olsa durdurdum :D Ayrıca, kitap inanılmaz akıcı. Son yarıyı hemen bitmesin diye azar azar okumama rağmen, o 400 sayfa ne ara bitti, anlamadım. Kurguyu canlı tutan fotoğrafların da bunda payı var, tabii ^_^


Ransom Riggs fotoğrafları mı önceden yazdığı kurguya uydurmuş, yoksa fotoğrafları baz alarak mı kurguyu oluşturmuş; bilmiyorum. Her halükarda, ortada büyük bir yaratıcılık var. Birbirinden çok farklı bu iki ögeyi, tuhaf bir hikayede birleştirmeyi başarmış kendisi. 

Kitapla ilgili olumsuzluk olarak nitelendirdiğim tek şey, bazı fotoğrafların kurguyla paralel gitmemesiydi. Örneğin, Emma'nın ergenlik döneminde bir genç kız olduğu söyleniyor; fakat bazı fotoğraflarda hem kendisi hem de Abe yirmilerinin ortalarında gösteriyorlar. Yine de, bunu o kadar önemsemiyorum. Sonuçta Bayan Peregrine'in Tuhaf Çocukları, yazarın ilk kitabı ve bir ilk kitaba göre kendisinin çok iyi bir iş çıkardığını söyleyebilirim. Bu ufak uyumsuzlukları kitabın nazar boncuğu sayıyorum :)

Biraz da kitabın basım kalitesinden söz edeyim. İthaki Yayınları kitabı sadece basmamış, ona hayat vermiş resmen. Kapaktaki ayrıntılardan iç tasarımına kadar kitap, her şeyiyle bir harika. Kurguya gerçekçilik katan bu fotoğrafların da kitapta bulunduğunu belirteyim. Ayrıca kitap, kalın kapaklı ve bütün bu kaliteye rağmen sadece 25 lira.

Unutmadan, kitabın çevirmeni Aslı Dağlı'yı da tebrik ediyorum ^_^ Kitabın Sayfa6'dan çıkan edisyonunu okumadım ben; fakat kitabın baskısının olmadığı zamanlarda İngilizcesini bulup şöyle bir karıştırmıştım belki alırım diye. Oradan hatırladığım kadarıyla kitabı okudum ve çeviride bir kusur göremedim. Aksine, yerinde kelime seçimleri ve anlamı bozmayan, anlaşılır cümlelerle karşılaştım. Buna bayağı şaşırdım. Çünkü orijinal dilinde okuduğum bazı cümlelerin anlamının karmaşık geldiğini hatırlıyorum; fakat İthaki'nin baskısını okuduğumda bunları göremedim. Nasıl İthaki Yaynları kitaba hayat verdiyse, Aslı Dağlı da kitabı başarıyla yeniden yazmış ki çevirmenlik de biraz böyle değil midir :)

Bayan Peregrine'in Tuhaf Çocukları okuduğum en ilginç kitaplardan biriydi. Orijinal kurgusu, akıcı çevirisi ve muhteşem basımıyla favorilerim arasında girdi. Kitap, asıl macera şimdi başlıyor, der gibi bittiği için serinin sonraki kitabı Hollow City için sabırsızlanıyorum :)



Yıldızlar da zaman yolcusuydu. Şu kadim ışık kaynaklarından kaçı ölü güneşlerin son yansımalarıydı? Kaç tanesinin ışığı henüz dünyaya ulaşmamıştı? Bu gece bizimki dışında tüm güneşler yok olsa koca evrende yalnız kaldığımızı anlamamız kaç ömür sürerdi? Gökyüzünün sırlarla dolu olduğunu bilirdim ama şu ana kadar dünyanın da gizemlerle dolu olduğunu fark etmemiştim.





post signature
Paylaş:

4 yorum:

  1. Umarım yorumumu görüp geri dönüş yaparsınız.
    Orjinal kitaplarla sinema uyarlaması kitaplarda farklılıklar oluyor mu?
    Ben bayan peregrine nın tuhaf çocuklarının sinema uyarlamasıni okudum. Yanlış mı yaptım acaba?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sinema uyarlaması kitap derken ne demek istediğinizi anlamadım. Bayan Peregrine'in Tuhaf Çocukları'nın tek bir kitabı var, bildiğim kadarıyla. Fakat kitapların farklı kapaklı basımları mevcut.

      Sil
  2. Bu kitabın bir serisi var mı ve bu yazılan ilk kitap mı?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, kitapla aynı adı taşıyan üçlemenin ilk kitabı oluyor bu.

      Sil