, , , , , , , ,

Yorum: Terry Pratchett - Fantastik Işık (Discworld, #2; Rincewind, #2)

Tür: Fantastik, Macera, Mizah
Goodreads Puanı: 3,90 (67.443 oy)
Orijinal Adı: The Light Fantastic
Yayınevi: Delidolu Yayınları
Çeviri: Niran Elçi
Basım Yılı: 2015
Sayfa Sayısı: 240
"Octavo odayı donuk, kasvetli bir ışıkla dolduruyordu; aslında, tam olarak ışık değil, ışığın tam tersiydi. Karanlık, ışığın tersi değil, yalnızca ışığın yokluğudur. Kitaptan yayılan şey karanlığın diğer ucunda olan ışıktı: fantastik ışık."

DiskDünya’nın kenarından düşmek üzere bıraktığımız sakar sihirbaz Rincewind ile tehlikeyi fark etme yeteneği sıfırın altında olan İkiçiçek, kendilerini bir şekilde yeniden dünyanın üzerinde bulurlar. Ancak kıyamet alameti uğursuz bir kızıl yıldız DiskDünya’ya çarpmak üzere ve Sekiz Büyü mezhebinin adamları bu çarpışmayı önlemek için Rincewind’in kafasındaki Sihir’in peşinde...

Mizah dâhisi Terry Pratchett’ın milyonlarca satan DiskDünya dizisi, Büyünün Rengi’nden sonra Fantastik Işık’la devam ediyor.

"İnanılmaz yetenekli bir hicivci."
-The Times
Nedense Terry Pratchett'ın kitaplarına başlamamla sorunların çıkması bir oluyor. Serinin ilk kitabı Büyünün Rengi'ni okurken araya dersler girmişti. Fantastik Işık'ta ise tatil girmiş oldu. Yaz tatilinin ilk günlerinde başladığım bu kitabı, ağustosun sonlarına doğru bitirdim. Neyse ki haziran ayında kitaptan sadece birkaç sayfa okumuştum ve önceki kitapta olanların büyük bir kısmını hatırlıyordum da, kurgunun zaman çizgisini takip etmekte pek zorlanmadım.

Fantastik Işık yorumuma geçmeden önce Büyünün Rengi yorumuma göz atmak isterseniz buraya tıklayabilirsiniz ^_^

Olayların önceki kitabın kaldığı yerden devam etmesi hem hatırlamayı kolaylaştıran bir etmendi, hem de olay örgüsündeki devamlılığı sağlıyordu. Gerçi, önceki kitapla bunun arasında en fazla birkaç hafta bırakmış olsam da, araya giren sorunlar nedeniyle Fantastik Işık'a bir süreliğine ara vermek zorunda kalmıştım. Kitabı tekrar elime aldığımda aradan bayağı bir zaman geçmişti; okuduklarımı hatırlayamam sanmıştım ama beklediğim kadar zorlanmadım. Fantastik Işık'ın ilk bölümleri, Büyünün Rengi'nde okuduğum olayları hatırlamamı kolaylaştırdı.

Fantastik Işık birçok açıdan Büyünün Rengi gibiydi; kurgusu başarılı, anlatımı akıcı, betimlemeleri ayrıntılı, üslubu mizahi... Sadece bunların dozu değişiklik gösteriyordu.

Aynı derinlikteki kurgu, Fantastik Işık'ta da vardı. Ayrı bir dünya, ayrı bir evren ve bu diyarların apayrı sorunları... Büyünün Rengi'yle iyice benimsediğim Diskdünya'da fazla yabancılık çekmedim, bu sefer. Karakterler, tanrılar, mekanlar ve daha birçoklarıyla önceki kitaptan tanışıyorduk, zaten. Yeni eklenenlere de hemen alıştım ve kendimi soluksuz okuduğum bu maceraya bıraktım.

Büyünün Rengi'yle kıyaslandığında Fantastik Işık'ın mizahi yönü bir tık daha fazlaydı, sanki. Bunda, Ölüm'e daha fazla ve bol ayrıntıyla yer verilmesinin büyük payı olduğunu düşünüyorum. Akıcılık konusunda da Fantastik Işık, yine öndeydi. Kitabı, tekrar elime aldıktan birkaç gün sonra bitirdim.

Sadece, Büyünün Rengi'ne kıyasla betimlemelere çok fazla yer verilmediğini fark ettim. Var olan betimlemeler aynı şekilde, canlıydı ve bol ayrıntı içeriyordu. Fakat serinin ilk kitabına göre bunlara daha az rastladığımı düşünüyorum. Büyünün Rengi, hem serilere hem de Pratchett'ın yarattığı evrene bir giriş kitabı vazifesi gördüğü için betimlemelerin fazla olması normal. Fantastik Işık'ta bu betimlemelerin yerini aksiyonun ve sürükleyiciliğin almasını da normal karşılıyorum.

Fantastik Işık ile macera kaldığı yerden, eskilere eklenen farklı karakterlerle daha sürükleyici bir biçimde devam ediyor. Hazır Delidolu Yayınları Diskdünya serisinin 3. kitabı Eşit Haklar'ı çıkarmışken, bence içinizdeki Terry Pratchett'la tanışmak istediğini söyleyen sese kulak verin ve bu muhteşem maceraya siz de atılın ^_^



...mesele şu, bunca yolculuk ve bir sürü şey görmek güzel, ama gidip de dönmüş olmak da çok eğlenceli. Bütün resimlerini bir deftere yapıştırmak, her şeyi hatırlamak... Hatırlayacak çok şeyin olmasında asıl önemli olan, daha sonra onları hatırlayabileceğin bir yere gitmek, anlıyor musun? Durman lazım. Evine dönene kadar gerçekte hiçbir yere gitmemiş oluyorsun.





post signature
Paylaş:

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder